Mõõdame liiklusrikkumisi, aga kas muutub ka käitumine?

{{ shortDate('2025-06-03 13:59:25') }}

Mõõdame liiklusrikkumisi, aga kas muutub ka käitumine?

Liiklusõnnetuste arv kasvab, kuid selle murdmiseks ei piisa pelgalt trahvidest ja kontrollist – kui taristu surub juhid riskikäitumisse ja liiklusharjumused on juurdunud, vajame palju enamat kui kaamerasilma.

Tõnis Adra, sõiduõpetaja ja BTA Kindlustuse kahjukäsitleja

Liikluskultuur – see sõna võib tunduda abstraktne, kuid tegelikkuses kannab see lihtsat põhimõtet: iga liikleja peab olema hoolikas, ettevaatlik ja arvestav. Seadus sätestab selle lakooniliselt, kuid igapäevane pilt meie teedel näitab, et selle põhimõtte järgimine ei ole nii ilmne. Paraku on liiklusohutuse parandamine kompleksne ülesanne, mis nõuab mitmetahulist lähenemist, mitte pelgalt rohkem kaameraid ja politseinike tee äärde.

Statistika toetab muret. Aastal 2024 juhtus Eestis 1914 inimkannatanuga liiklusõnnetust – see on 190 võrra rohkem kui eelmisel aastal. Neis hukkus 69 inimest (+10 võrreldes 2023. aastaga) ning vigastada sai 2156 inimest. Eriti kõnekas fakt: kogu aasta jooksul oli vaid 12 päeva, mil ei juhtunud ühtegi inimvigastatuga õnnetust.

Koos liiklusõnnetuste arvu kasvuga muutub kõigi liiklejate jaoks kallimaks ka kindlustus. Viimase nelja aastaga on keskmine liikluskindlustuse aastamakse 102 eurolt 150 euroni kerkinud, kahtlemata siin on oma osa ka inflatsioonil, seotud remondihindade, palkade jm kasvul, mitte ainult õnnetuste kasvul.

Liiklusõnnetuste kasv on muutunud aktuaalsemaks vajaduse laiemate meetmete järele liikluskultuuri parandamiseks – sealhulgas hariduse, teadlikkuse ja infrastruktuuri arendamise tähtsust.

Nii käsitles ka ETV saade "Impulss" hiljutises episoodis Eesti liikluskultuuri probleeme, tuues esile mitmeid murekohti ja pakkudes arutelu võimalike lahenduste üle. Saates rõhutati, et pelgalt karistuste ja järelevalve suurendamine ei pruugi olla piisav lahendus liiklusohutuse parandamiseks. Oluline on keskenduda ka juhtide teadlikkuse tõstmisele ja käitumisharjumuste muutmisele. Näiteks toodi esile, et paljud juhid ei teadvusta piisavalt pikivahe hoidmise olulisust, mis on üks sagedasemaid liiklusrikkumisi.

Taristu soosib riskikäitumist

Üheks keskseks takistuseks turvalisema liikluskeskkonna loomisel on taristu ise. Erlend Ansipi lõputöö toob karmilt välja: Eesti maanteedel puudub sageli võimalus ohutuks möödasõiduks. 2022. aastal valminud lõputöö „Ohutute möödasõitude sooritamise võimalused ületamata piirkiirust ning rikkumata liiklusseadust Tallinn-Tartu maantee lõigul“ põhijäreldus on, et Tallinn–Tartu maanteel on möödasõitude sooritamine piirkiirust ületamata ja liiklusseadust rikkumata sageli võimatu. See tähendab, et juhid satuvad olukorda, kus ohutu möödasõit nõuab kas kiiruse ületamist või riskantseid manöövreid, mis suurendab liiklusõnnetuste juhtumise ohtu. Kuigi kõnealuse maantee puhul on 2+2 suunaliste teelõikude ala laiendatud, on probleem sama ka enamikel teistel tihedama liiklusega maanteedel.

Ansipi uuring viitab sellele, et Eesti maanteede 1+1 suunalised lõigud, kus puudub eraldusriba ja möödasõidu võimalused on piiratud, ei toeta ohutut liiklemist. Kui taristu ei võimalda ohutuid valikuid, ei saa vastutust lükata täielikult liiklejate kaela. Meie ootame mõistlikku käitumist, ent sunnime liiklejad tihti riskivalikute ette.

Harjumuste muutmine on keeruline

Suurimaks liikluskultuuri parandamise väljakutseks jääb siiski inimkäitumine. Näiteks pikivahe – see lihtne, aga eluliselt oluline liiklusnõue on üks enim eiratud põhimõtteid. Mihkel Selberg toob oma liiklusohutuse teemalises uurimuses välja, et 76% juhtidest ei pea asulavälisel teel kinni kolmesekundilisest pikivahest, mis 90 km/h juures tähendab umbes 75 meetrit. See on ohutuse vaatenurgast häiriv number – ja igapäevane reaalsus. 90 kilomeetrit tunnis sõites kulub üks sekund pelgalt reageerimiseks, kuid samal ajal läbib auto 25 meetrit. Sinna lisandub pidurdusteekond. Seepärast on kolm sekundit maanteel ja kaks sekundit asulas minimaalsed, mida reageerimiseks vajame. Kui autojuht seda vahet ei hoia, pole juhil ootamatuste korral õnnetuse ärahoidmiseks mingit tegutsemisruumi. BTA kahjujuhtumites on eelmisel aastal enim kasvanud, pea 5 protsenti, just tagant otsasõitude arv.

Autod muutuvad üha nutikamaks – reahoidjad, adaptiivsed püsikiirushoidjad ja muud juhiabisüsteemid on saanud tavapäraseks. Kuid nende olemasolu võib paradoksaalselt tekitada ka mugavustsooni, kus juht usaldab tehnikat rohkem kui iseennast. Ja just see võib kasvatada hooletust.

Kas rohkem kiiruskaameraid ja politseinikke tee ääres on lahendus?

Sageli on liiklusohutuse suurendamise puhul esmaseks vastuseks kiiruskaamerate ja politseinike lisamise vajadus. Rohkem järelevalvet võiks tähendada vähem rikkumisi. Kuid kas see ka tegelikult nii on?

Politsei- ja Piirivalveameti andmetel fikseeriti 2024. aastal Eestis automaatse liiklusjärelevalve kaudu pea 321 000 rikkumist, mis on enam kui 23% võrra rohkem kui eelneval aastal. Samal ajal ei ole liiklusõnnetuste arv vähenenud – hoopis vastupidi: 2024. aastal toimus 1914 inimkannatanuga liiklusõnnetust (190 võrra rohkem kui 2023. aastal), hukkus 69 inimest ja vigastada sai 2156 inimest.

See tõstatab olulise küsimuse: kui me mõõdame ehk otsime rohkem rikkumisi, siis me ka “saame” rohkem rikkumisi. Ent kas liiklusolukord sellest paraneb? Andmete põhjal – kaheldav. Suurem trahvikogus ei tähenda automaatselt ohutumat liikluskeskkonda.

Oluline on mõista, et pelgalt sanktsioonidele toetudes ei teki püsivaid käitumismuutusi. Kiiruskaamerad ja patrullid võivad ajutiselt mõjutada juhi valikuid, kuid liikluskultuur muutub vaid siis, kui inimestes kujuneb arusaam, et hooliv ja reeglitest kinni pidav käitumine on kasulik eelkõige neile endile – mitte vaid selleks, et vältida trahvi.

Muutus algab meist endist

Kas siis midagi ei olegi teha? On küll. Muutus on võimalik, aga see ei sünni ainult trahvide ega karistustega. Liikluskultuuri muutmine algab haridusest, infrastruktuurist ja hoiakutest. See on järjepidev töö, mis peab toimuma koolitundides, meedias, perevestlustes ja lõpuks igas autos.

Hoolivus roolis on tugevuse märk. Kui tahame liikluskultuuri, kus tee ei ole stressi ega surmaloterii allikas, saame oma käitumisega muutuse luua. Igaüks meist.

{{coveredPopup.title}}

{{coveredPopup.description}}

{{item.badge}}
{{item.title}}
{{formattedPrice(item.price)}}
{{item.title}}
{{coveredPopup.title}}

{{coveredPopup.descriptionCasco}}

{{coveredPopup.descriptionMtpl}}

Omavastutus Kasko
insurance_option_subtitle
Kindlustuskaitsed

Hüvitame BTA kindlustuses liikluskindlustuse sõlminud isiku poolt tekitatud liikluskahju ning ravikulud raviasutuses kolmandatele isikutele (teiste sõidukite omanikud, jalgratturid, jalakäijad) ja kahjustused kolmandate isikute varale.

{{coveredInfoTextMtplWithRoadAssistance}}

{{coveredPopup.title}}

{{coveredPopup.description}}

{{translation('one_property_covered_deductible')}} {{coveredPopup.deductible}} €
{{translation('one_property_covered_risks')}}
{{localized(value.tooltipDescription)}}
{{coveredPopup.coveredContent.title}}

{{coveredPopup.coveredContent.description}}

{{item.title}}
{{coveredPopup.formattedPrice(item.price)}} €accident_one_day_per_person
{{localized(risk.title)}}
{{coveredPopup.sparsePrice(price, true)}} €

Telli meeldetuletus

{{productReminderMessage}} {{productReminderDate}}.

Olen nõus saama BTA eripakkumisi ja uudiskirju
Your session will end in:

{{sessionTimeout.formattedTime}}

popup_year_of_driver_license
btar_popup_vehicle_data
{{ fieldsPopupHeading }}
{{ cmsFields.youngestDriver.label }}
btar_age_not_in_range
no_youngest_driver_age_error_message
{{ cmsFields.drivingExperience.label }}
no_driving_experience_error_message
{{ cmsFields.territory.label }}
no_territory_error_message
{{ cmsFields.drivingExperienceLessThanThreeYears.label }}
no_driving_experience_lt_3_years_error_message
{{popup.textTitle}}
Palun oota!

Meil läheb üks hetk, et kalkuleerida Sulle parim pakkumine.

{{ transform.translate('upgrade_offer', 'nba') }}
{{ popupService.current.data.web_heading }}
{{ popupService.current.data.start_date_short }}
Cookie
Küpsiste
Cookies Settings
Küpsiste seaded
See veebisait kasutab küpsiseid, mis on veebisaidi toimimiseks hädavajalikud.
Teie nõusolekul võib see veebisait kasutada lisaks statistilisi ja turundusküpsiseid.

Kui nõustute kõigi küpsistega, klõpsake palun "Lubada".
Kui soovite küpsistest keelduda, klõpsake palun "Ma ei ole nõus". Saate oma eelistusi hallata, klõpsates nuppu "Küpsiste haldamine".

Lisateavet leiate meie küpsiste eeskirjast
Lisateavet leiate meie
küpsiste eeskirjast

Funktsionaalsuse parandamise (vajalikud) küpsised

Antud küpsised on vajalikud veebilehe toimimise tagamiseks ning neid ei saa deaktiveerida. Need küpsised saab jaotada sessiooni ja püsiküpsisteks, mis ei säilita isikut tuvastavat informatsiooni. Sessiooni küpsised kustutatakse niipea kui lahkute käesolevalt veebilehelt.


Statistika küpsised

Antud küpsiseid kasutatakse veebilehe ja andmevoo allikate kasutamise hindamiseks, et saada veebilehe toimimise parendamiseks vajalikku informatsiooni. Antud küpsised aitavad meil määrata, millised veebilehe jaotised on kõige populaarsemad ning millised on kasutajate harjumused lehe kasutamisel. Selleks otstarbeks me kasutame Google Analytics statistikamootorit. Kogu kogutud informatsioon on anonüümne ning see ei võimalda Teie tuvastamist.


Turunduse küpsised

Antud kolmandate osapoolte küpsiseid kasutatakse personaliseeritud reklaami näitamiseks vastavalt Teie soovidele. Me kasutame küpsiseid, mis aitavad meil koguda informatsiooni Teie lehe kasutamise harjumuste kohta ning võimaldavad meil teada saada Teie huve, et saaksime näidata Teile ainult neid reklaame, mis vastavad Teie kasutamise harjumustele. Kui Te ei soovi näha mingit reklaami, siis jätke antud valik märkimata.